Unit Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan
Pengenalan
TENTANG KAMI
POLISI OSH_PMK
OBJEKTIF KUALITI UKKP PMK
1. Menjalankan sekurang - kurangnya SATU (1) kursus OSH dalam setahun.
2. Menjalankan audit OSH dalaman / luaran sekurang - kurangnya SATU (1) dalam setahun
Carta Organisasi
SENARAI NAMA AHLI UKPP
BIL |
NAMA |
JABATAN/ UNIT |
1 |
Sr. Hj. Razali bin Johari |
Pengarah |
2 |
Dr. Azlan bin Muharam |
Pegawai Keselamatan PMK |
3 |
Ts. Mohd Farizzal bin Dolah Muhamad |
Setiausaha (SHO) & Ketua UKKP |
4 |
En. Abd Ghani bin Rashed@Mohamed |
Ketua Pasukan ERT |
5 |
Cik Suzana Wati binti Adnan |
Pen. Pasukan ERT & Pegawai Bencana |
6 |
En. Hazuwan bin Mohamed |
Setiausaha (Dokumentasi) |
7 |
En. Mohd Fazil bin Thahir |
Dokumentasi dan Pentadbiran & Penyelaras KKP UKP |
8 |
En. Suhaizan bin Md Sarmuji |
Pen. Peg. Tadbir (K) UKP |
9 |
Mr. Eric Yeo Cheng Aun |
Penyelaras KKP JKA & Penyelaras Kursus OSH |
10 |
Pn. Nurul Akmal binti Ramli |
Penyelaras KKP JKM |
11 |
Ts. Dr. Zulhisyam bin Salleh |
Penyelaras KKP JKE |
12 |
En. Muhammad Zaki bin Abd Muluk |
Penyelaras KKP JP |
13 |
Tuan Mohd Azhar bin Tuan Ngah |
Penyelaras KKP JPA |
14 |
En. Mohd Subhan bin Rohani |
Penyelaras KKP JMSK |
15 |
En. Mohd Nazim Bin Zakaria |
Penyelaras KKP JHEP |
16 |
En. Muhammad Abdul Hafidz bin Mohd Amin |
Penyelaras KKP JSKK |
17 |
Pn. Nur Hidayah binti Nordin |
Penyelaras KKP UKP (KEW) |
18 |
En. Mohamad Hafizuddin bin Md. Redzuan |
Penyelaras KKP UPS |
19 |
En. Sahzali bin Mohd Ramli |
Penyelaras KKP CISEC |
20 |
Pn. Ifadah binti Sharif |
Penyelaras KKP UPUS |
21 |
Pn. Rafidah binti Rahim |
Penyelaras KKP UPEP |
22 |
Pn. Faridah binti Lot |
Penyelaras KKP UPQ |
23 |
En. Khairul Azry bin Mohamad |
Penyelaras KKP UTM |
24 |
En. Saiful Bahari bin Omar |
Penyelaras KKP UPIK |
25 |
En. Mohamed Jayha bin Mohamed Noor |
Penyelaras KKP UPIM |
26 |
Pn. Dewi binti Abu |
Penyelaras KKP BPU |
27 |
En. Mohd Saiful Bin Senin |
Penyelaras KKP UAS |
28 |
En. Shahrulnizam bin Bakar |
Penyelaras KKP UKS |
29 |
Pn. Mariam binti Hussain |
Penyelaras KKP ULPL |
30 |
En. Muhd Nasruddin bin Ghafar |
Wakil Pengawal Keselamatan |
31 |
Pn. Saifatul Izma binti Salan |
Penyelia Petugas Kebersihan |
CARTA ORGANISASI ERT
Emergency Plan Layout
Perkhidmatan
FUNGSI UKKP
- Pematuhan kepada perundangan - memastikan agar Politeknik Melaka mematuhi Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 serta akta dan peraturan lain yang berkaitan
- Perancangan & Pelaksanaan - Merancang dan melaksanakan program serta aktiviti berkaitan bagi mewujudkan persekitaran kerja yang selamat dan sihat untuk warga Politeknik Melaka dan orang awam
- Penyelarasan - menjadi penyelaras kepada Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan PMK dan program serta aktiviti berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dijalankan oleh PMK
- Siasatan Kemalangan - membuat penyiasatan ke atas aduan, kemalangan nyaris, kemalangan dan penyakit pekerjaan serta keracunan pekerjaan
- Pengauditan & Pemeriksaan - melaksanakan pengauditan dan pemeriksaan tempat kerja yang merangkumi kesemua ruang kerja dan kemudahan PMK;
- Sebaran, latihan dan promosi - merancang serta menganjurkan program latihan, promosi dan galakan, ceramah dan kempen berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan kepada warga Politeknik Melaka.
Pengurusan Risiko Di Tempat Kerja
a) Pengenalan
Setiap manusia sentiasa berhadapan dengan risiko, tidak kira di rumah mahupun di tempat kerja malah ianya turut berada di persekitaran yang kita ada. Sekiranya kita gagal untuk menguruskan risiko dengan baik, ianya mengundang kesan yang buruk. Risiko di tempat seringkali dikaitkan dengan aktiviti berhubung dengan pekerjaan yang dilakukan menyebabkan kemudaratan terhadap seseorang pekerja. Apabila risiko ini tidak dikawal, ianya akan mencetuskan kemalangan di tempat kerja. Bagi mengelakkan kemalangan ini berlaku, langkah kawalan dan pencegahan perlu diamalkan di tempat kerja. Adalah menjadi tanggungjawab setiap pekerja dan majikan memastikan persekitaran tempat kerja selamat dan sihat untuk menjana hasil yang lebih produktif.
b) Definisi dan Terminologi
Pengurusan perihal ertinya menguruskan sesuatu perkara. Manakala, Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat Definisi “Risiko” adalah Kemungkinan atau bahaya kerugian, kemungkinan mendapat bahaya atau kerugian; akibat atau hasil yang kurang menyenangkan. Selain itu, Risiko juga merujuk kebarangkalian berlakunya ancaman atau bencana yang boleh memberi impak kepada kesinambungan operasi perkhidmatan seterusnya menjejaskan keupayaan sesebuah organisasi mencapai visi, misi, objektif atau matlamat yang telah ditetapkan. Hazard ialah apa-apa jua perkara yang berpotensi memudaratkan pekerja samada dari segi keselamatan atau kesihatan. Dalam erti kata yang lain, Pengurusan Risiko membawa maksud prosedur keseluruhan yang berkaitan dengan mengenal pasti, menaksir, menetapkan langkah kawalan dan melakukan penilaian sesuatu aktiviti yang mendatangkan risiko. Pengurusan risiko amat penting kerana membantu organisasi dalam membuat perancangan awal dan mengenalpasti implikasi risiko bagi memastikan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan matlamat organisasi tercapai.
c) Jenis-Jenis Hazard
Secara khasnya, terdapat LIMA jenis hazard yang ada
- Hazard kimia – Pelarut, asid, alkali, gas, dan lain-lain.
- Hazard fizikal – Elektrik, haba, bunyi bising, radiasi, debu/habuk, dan lain-lain.
- Hazard biologikal – Virus, bakteria, kulat, parasit, serangga pembawa penyakit, haiwan berbisa, dan lain-lain.
- Hazard ergonomik – Stesyen kerja yang tidak sesuai dengan pekerja, pengendalian manual, postur kekok (awkward posture), kerja berulang, dan lain-lain.
- Hazard psikososial – Kerja syif, tekanan di tempat kerja, penyalahgunaan dadah dan alkohol, gangguan seksual, keganasan, dan lain-lain.
d) Cara Pengurusan Risiko Yang Betul
Kaedah pengurusan risiko yang betul boleh dilakukan dengan memahami konsep pencegahan kemalangan (seperti rajah 1). Dengan memastikan perilaku selamat dan keadaan kerja yang selamat, risiko yang dihadapi dapat dikawal dan dikurangkan. Antara langkah kawalan yang boleh dilakukan adalah melakukan kawalan melalui hirarki.
1. Penghapusan (Elimination) - Menghapuskan hazard dari tempat atau proses kerja (misalnya tidak lagi menggunakan asbestos kerana ia boleh menyebabkan penyakit barah paru-paru seperti asbestosis).
2. Penggantian - Menggantikan hazard yang ada dengan sesuatu yang kurang berisiko (misalnya pemotong berkuasa pneumatik digunakan dalam kerja memotong yang melibatkan bahan bakar bagi menggantikan pemotong yang menghasilkan percikan api).
3. Pengasingan
4. Kejuruteraan - Memasukkan ciri-ciri keselamatan ke dalam peralatan, mesin atau kelengkapan pekerjaan (misalnya memasang penghadang kepada bahagian mesin yang berputar)
5. Pentadbiran - Aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan diurus oleh pihak pengurusan dan pekerja (misalnya melaksanakan tugas secara bergilir bagi tempoh yang dibenarkan untuk mengurangkan pendedahan kepada hazard).
6. Kelengkapan atau Pakaian Perlindungan Peribadi (Personal Protective Equipment, PPE) - Memakai kelengkapan diri yang memberikan perlindungan tambahan kepada pemakai selepas semua kaedah kawalan di atas telah diambil kira dan dilaksanakan.
e) Kesan Pengurusan Risiko Yang Betul
- Menjamin persekitaran tempat kerja yang selamat dan kondusif.
- Menjadikan pekerja dapat melaksanakan kerja dengan lebih efisien dan mengasilkan output yang optimum.
- Menjadikan organisasi lebih cekap dan berkesan dalam menangani permasalahaan isu di tempat kerja.
Rujukan
- Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Ke Empat
- Garis Panduan Pencegahan Kemalangan Di Tempat Kerja. Cetakan Ketiga. 2008. Diakses pada: 12 Mei 2022
- Guidelines for Hazard identification, Risk assessment, and Risk Control (HIRARC). 2008. Department of Occupational Safety and Health, Malaysia.
Aktiviti
TAHUN | TARIKH | AKTIVITI | PENCAPAIAN |
2024 |
|
Lawatan Pihak Bomba Bukit Katil ke PMK | |
29 - 31 Januari 2024 | Bengkel Pembangunan Spesifikasi PP 2024 | ||
30 Januari 2024 |
Taklimat keselamatan kepada pelajar baru - Oleh Ketua Pasukan ERT PMK (En Abdul Ghani) |
- Video Taklimat Keselamatan: a) Taklimat Keselamatan DSG b) Taklimat Keselamatan Bilik Persidangan |
|
15 Mac 2024 | Mesyuarat UKKP (PMK) Bil. 1/2024 | ||
13 November 2024 | Kursus Pencegahan Kebakaran PMK 2024 | ||
14 November 2024 | Latihan Pengungsian Bangunan : FiREx Alpha 2024 | Laporan | |
2023 | Taklimat keselamatan kepada pelajar baru | ||
Kursus / taklimat keselamatan kepada penyelia bengkel dan makmal PMK | |||
Kursus pencegahan kebakaran bomba dan firedrill | |||
Pelupusan sisa bahan kimia berjadual | |||
OSH Carnival sempena World OSH Day | |||
Audit tempat kerja - fasa 2 | |||
Mesyuarat OSH | |||
2023 | 6 JAN 2022 | HAZARD IDENTIFICATION, RISK ASSESSMENT AND RISK CONTROL (HIRARC) ACTIVITY | UKKP Dan Kelas OSH Sem 1 |
20 JAN 2022 | OSH DAY@PMK (KEMPEN KESEDARAN OSH) | UKKP | |
10 - 11 FEB 2022 | LATIHAN ASAS NRA DAN CHRA (NOISE AND CHEMICAL) | UKKP Dan Penyelaras OSH | |
24 FEB 2022 | PEMERIKSAAN TEMPAT KERJA (AUDIT DALAMAN) | UKKP Dan Pemeriksa Tempat Kerja | |
20 APRIL 2022 | KURSUS ASAS PENCEGAHAN KEBAKARAN | UKKP Dan PERTUBUHAN PENCEGAHAN KEBAKARAN KL | |
14 NOV 2022 | OSH DAY@PMK 2 (KEMPEN KESEDARAN OSH) | UKKP | |
2021 | 8 April 2021 | Kursus Asas OSH Bersama DOSH | Kursus Asas OSH Bersama DOSH |
21 April 2021 | Audit Pemeriksaan Tempat Kerja | Telah dilaksanakan | |
27 Julai – 20 Sept 2021 | Pendaftaran Compressor | Telah dilaksanakan | |
28 Julai 2021 | Pelaksanaan PTW di PMK – untuk kontraktor | Telah dilaksanakan | |
9 Ogos 2021 | Program Sanitasi PMK | 16 lokasi di PMK telah berjaya dibuat sanitasi | |
23 Ogos 2021 | Audit NRA | Telah dilaksanakan | |
23 Ogos 2021 | Audit CHRA | Telah dilaksanakan | |
30 Ogos 2021 | Pelancaran logo dan JKOSH | Telah dilancarkan di Perhimpunan Bulanan anjuran JKA | |
20 September 2021 | Taklimat Keselamatan pada pelajar baru | Telah dilaksanakan | |
29 -30 September 2021 | Polycare | Telah dilaksanakan | |
4-7 Oktober 2021 | Kursus OSH Coordinator | Telah dilaksanakan |
Rujukan
AKTA
OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ACT 1994 (ACT 514) |
FACTORY AND MACHINERY ACT (AMENDMENT – 2006) |
AKTA PETROLEUM (LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN) 1984 (AKTA 302) |
FACTORY AND MACHINERY ACT 1967 (REVISED – 1974) (ACT 139) |
ENVIRONMENTAL QUALITY ACT 1974 |
Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Pindaan 2022)(Akta A1648) |
REGULATIONS
a) Regulations Under Occupational Safety and Health Act 1994 (Act 514) -Occupational Safety and Health (Safety and Health Officer) Regulations 1997 |
|
b) Regulations Under FMA 1967 (Act 139) | |
|
|
c) Regulation Under the Petroleum (Safety measure) 1984 (Act 302) |
GUIDELINES
Guidelines for Hazard Identification, Risk Assessment and Risk Control (HIRARC), 2008 |
ORDERS
Muat Turun
1. BORANG
BIL | BORANG | JENIS BORANG | MUAT TURUN |
1. | JKKP/PMK-01 | BORANG SENARAI SEMAK KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN DI TEMPAT KERJA | Borang Senarai Semak |
2 | PTW/PMK_2022 | BORANG PERMIT TO WORK (PTW) | BORANG PTW2022_OSH_PMK |
3 | BORANG PELAPORAN KEMALANGAN/KEJADIAN BERBAHAYA | ||
4 | BORANG PELAPORAN HAZARD/KEMALANGAN NYARIS | ||
5 | TEMPLATE SOP | Template SOP | |
6 | EMERGENCY LAYOUT PLAN | EMERGENCY LAYOUT PLAN | |
7 | OSH POLICY | OSH POLICY | |
8 | BORANG PERMOHONAN PENGGUNAAN PUSAT PELAJAR PMK | BORANG PERMOHONAN PENGGUNAAN PP |
2. VIDEO
BIL | TAJUK VIDEO | LINK |
1. | TAKLIMAT KESELAMATAN DI DSG PMK | Taklimat Keselamatan DSG |
2. | TAKLIMAT KESELAMATAN DI BILIK PERSIDANGAN PMK | Taklimat Keselamatan Bilik Persidangan |
3. POSTER